Al jouw vragen over Google Ad Grants beantwoord

Gratis adverteren voor je stichting of goede doel? Dat klinkt misschien te mooi om waar te zijn, maar is het niet! Wanneer jij als non-profit voldoet aan bepaalde richtlijnen, kun je in aanmerking komen voor een maandelijks advertentietegoed van 10.000 dollar van Google Ad Grants. Benieuwd hoe dat precies werkt? Wij leggen het je uit!

Met Google Ad Grants kun jij als nonprofit gratis adverteren in Google zoekresultaten. Hiermee kun je meer donateurs bereiken en meer bekendheid voor je organisatie creëren. Maar niet elke nonprofit komt zomaar in aanmerking. Allereerst leggen we je uit wat Google Ads precies is.

Hoe werkt Google Ads?

Google Ads is het advertentieprogramma van Google. Wanneer iemand een zoekopdracht doet, verschijnen deze advertenties boven de niet-betaalde zoekresultaten. Veel organisaties vinden dit een fijne plek om te adverteren, omdat het een plek is waar mensen actief ergens naar op zoek zijn. Dat werkt bijvoorbeeld een stuk beter dan een advertentie in een krant, waar mensen niet actief op zoek zijn.

Het is een plek waar mensen actief ergens naar op zoek zijn

Als organisatie geef je aan voor welke zoekwoorden jouw advertentie mag getoond worden. Je betaalt alleen een bedrag wanneer mensen op jouw advertentie klikken. Dit heet het kosten-per-klik principe. Het uiteindelijke doel van Google is om de zoekopdrachten te matchen met de juiste zoekresultaten. 

Wat doet Google Ad Grants precies?

Met Google Ad Grants geeft Google de mogelijkheid aan stichtingen om zonder kosten tussen de advertenties te belanden bovenaan de zoekresultaten. Wereldwijd zijn er meer dan 35.000 non-profits die hier gebruik van maken. Met een Google Grants account hoeven zij geen klikkosten te betalen en kunnen ze zo hun diensten onder de aandacht brengen.

google ad grants

Met een Grants account heb je een dagbudget oplopend tot $329 (inderdaad, Google gebruikt dollars en geen euro’s), wat neerkomt op een maandelijks bedrag van $10.000. Daarnaast krijg je toegang tot de tools waarmee je een effectieve advertentie kunt maken. Hiermee kun je heel veel moois doen!

Waarom zou ik dit als stichting willen?

Adverteren op Google kan je echt veel voordelen opleveren. Niet alleen wordt je naam bekender bij meer mensen, maar je kunt heel specifiek op bepaalde groepen targeten. Hiermee kun je knelpunten binnen je stichting verhelpen.

Met een Ad Grants-account kun je knelpunten binnen je stichting verhelpen

De volgende dingen zijn bijvoorbeeld opeens mogelijk: het aantrekken van vrijwilligers in een bepaald postcodegebied, donateurs binnenhalen voor een bepaald project waar dit hard nodig is of mensen interesseren in jouw doel die op zoek zijn informatie die te maken heeft met je organisatie.

website stichting For The Better

Kom ik in aanmerking voor Google Ad Grants?

Niet elke stichting komt zomaar in aanmerking voor deze gift van Google. Je moet aan de volgende eisen voldoen:

  • Je bent geregistreerd als:
    • Stichting of vereniging met een ANBI-status of het CBF-keurmerk
    • Stichting of vereniging die anderszins op non-profitbasis werkt voor het algemeen nut
    • Kerk of andere religieuze organisatie
  • Je bent GEEN overheids- of onderwijsinstelling, ziekenhuis of gezondheidsorganisatie
  • Je bent aangemeld bij Google for non-profits
  • Je website is van goede kwaliteit en voldoet aan het websitebeleid van Ad Grants en is door Google goedgekeurd.
  • Je organisatie moet geregistreerd staan bij TechSoup Nederland

Hoe meld ik me aan voor Google Ad Grants?

Wanneer je voldoet aan de eisen die hierboven vermeld staan, kun je een non-profit-account aanmaken op google. Vergeet niet dat je eerst geregistreerd moet staan bij TechSoup. Hiermee controleert Google of je voldoet aan hun eisen voor een stichting met een goede reputatie.

We willen je sowieso aanraden om een poging te wagen

Niet elke non-profit komt in aanmerking voor een Ad Grants account. Toch willen we je sowieso aanraden om een poging te wagen. De voordelen kunnen groot zijn voor jouw stichting.

Statistieken Google Ad Grants

Wat doe ik na mijn aanmelding?

Het is goed om te weten dat Google hoge eisen aan je stichting stelt om je account te blijven behouden. Zo moeten je advertenties van goede kwaliteit zijn en moet je je account geregeld blijven onderhouden. Het is eventueel aan te raden om hulp te vragen van een internetbureau. Dit zijn een aantal richtlijnen van Google:

  • Het account wordt actief beheerd, er wordt op maandelijkse basis ingelogd
  • Maandelijks wordt er een doorklikpercentage van 5% behaald (Anders gezegd: minstens 5% van de mensen die je advertentie zien, klikken erop)
  • De maximale prijs voor een klik mag niet meer dan $2 zijn.
  • De zoekwoorden hebben een kwaliteitsscore van minstens 3 van de 10 (dit is gebaseerd op hoe relevant je advertentie en bestemmingspagina zijn voor gebruikers)
  • Jouw advertenties promoten de missie en het doel van je organisatie

Het is belangrijk om het werk wat je aan een Grants account hebt niet te onderschatten

Wanneer je niet aan deze eisen voldoet, kan Google zonder het te laten weten jouw Grants account intrekken. Hierna is het lastig om nog kans te maken om opnieuw te worden toegelaten. Het is dus belangrijk om het werk wat je aan een Grants account hebt niet te onderschatten!

Kunnen jullie mij helpen?

Zeker! For The Better zet zich in om de online impact van stichtingen te vergroten. Zo helpen we je met het bouwen en onderhouden van een website, maar bieden we meer. We helpen graag een Ad Grants account op te zetten en te onderhouden. We hebben al jarenlange ervaring met het uitvoeren van Google Ad campagnes. Stuur ons even een berichtje om de mogelijkheden te overleggen.

Geschreven door

Wij willen jou helpen!

Ben jij een non-profit en probeer je mee te bouwen aan een betere wereld? Dan bieden wij jou een gratis check en advies aan om erachter te komen hoe jij je website kunt verbeteren. Ons doel? Jouw online impact vergroten.