Wat is fondsenwerving en hoe kan ik ermee aan de slag?

Fondsenwerving: je hoort het woord overal langskomen in de non-profit-wereld, maar wat is nou precies de betekenis? En hoe kun jij zelf aan de slag met fondsenwerving? In deze blog laten we zien dat fondsenwerving veel verder gaat dan telefoontjes plegen en mensen overtuigen van jouw goede doel.

Wat is de betekenis van fondswerving?

De officiële betekenis van fondsenwerving is: ‘Het geheel van activiteiten dat een niet-gouvernementele organisatie onderneemt om het benodigde geld te verkrijgen voor haar activiteiten.’ Makkelijker gezegd: alles wat een stichting/non-profit er aan doet om geld op te halen. Het verwerven van fondsen gebeurt op veel verschillende manieren. Het kan bijvoorbeeld komen via individuele mensen, inkomsten uit loterijen, subsidies van de overheid of via bedrijven.

Wat doet een fondsenwerver?

Een fondsenwerver is iemand die zich bezighoudt met het zoeken naar sponsoren en donateurs voor zijn organisatie. Dit gebeurt zowel online als offline. Het is zijn of haar verantwoordelijkheid om zoveel mogelijk potentiële sponsoren te vinden en hen over te halen om daadwerkelijk sponsor te worden.

Mevrouw belt mensen vanwege fondsenwerving

Fondsenwerving: hoe doe je dat precies?

Fondsenwerving gaat een stuk verder dan om geld vragen. Om sponsoren binnen te halen, is het belangrijk om een band op te bouwen met mensen en betrokkenheid te creëren bij het werk wat jouw organisatie doet. Maar hoe doe je dat?

Hoe je dit doet kan op veel verschillende manieren. Je kunt mensen direct benaderen, maar ook een inzamelactie starten, online crowdfunding beginnen, bedrijven benaderen, evenementen organiseren, een social media campagne starten, noem maar op. Neem als doel dat mensen het over je gaan hebben. Je kunt dit in je eentje doen, maar ook op zoek gaan naar vrijwilligers die dit ondersteunen.

Als stichting ‘ontvang’ je niet alleen iets, maar je hebt mensen juist ook wat te bieden

Bedenk hier altijd bij: veel mensen vinden het fijn om de wereld een stukje beter maken. Dit maakt het leven voor hun wat zinvoller. Dit betekent dat je als stichting niet alleen iets ‘ontvangt’ van mensen, maar hen juist ook wat te bieden hebt. Jij biedt iemand een mogelijkheid om te kunnen geven aan een goed doel. Hierin is het belangrijk dat je kunt aansluiten bij wat de sponsor/donateur belangrijk vindt. Waar liggen de waardes van de sponsor en sluit dit aan bij het doel van jouw organisatie?

fundraising of donatie

Hoe overtuig ik mensen om te gaan sponsoren?

Verschuif allereerst de focus van iemand willen overtuigen naar iemand meenemen in jouw verhaal. Behandel mensen altijd op een persoonlijke manier en maak duidelijk waarom jouw organisatie wil bijdragen aan een betere wereld.

Verschuif de focus van iemand willen overtuigen naar iemand meenemen in jouw verhaal

Gebruik in je communicatie duidelijke en persoonlijke voorbeelden van het werk wat je doet en laat zien waar het geld precies heen gaat. Wanneer je iemand direct vraagt om ondersteuning voor je goede doel, maak het dan concreet. Bijvoorbeeld: met een maandelijkse gift van 35 euro, ondersteun je een gezin voor een maand in voedselvoorziening.

Ten slotte is het heel belangrijk om donateurs en sponsoren te bedanken voor hun giften. Ook dit mag op een persoonlijke manier, in plaats van een standaard bedankje.

Fondsenwerving online

Fondsenwerving bestaat echt niet alleen uit telefoontjes plegen. Online liggen er veel mogelijkheden om meer mensen te bereiken. Hiervoor is een sterke online basis wel van belang. Deze korte tips willen we je meegeven.

  • Zorg voor een overtuigende website die gekoppeld is aan alle andere online kanalen die je gebruikt: e-mail, nieuwsbrieven, social media en offline activiteiten
  • Zorg voor online zichtbaarheid. Wees goed te vinden op Google en de juiste social media die passen bij jouw doelgroep.
  • Maak jouw boodschap visueel door middel van foto’s en video’s. Je kunt video goed gebruiken om je boodschap dynamieke en emotie mee te geven. Stel mensen centraal in je video en vertel een verhaal in plaats van een opsomming van feiten.
  • Maak gebruik van Google Ad Grants. Dit is een bedrag wat Google vrijstelt voor erkende stichtingen om op Google gratis te adverteren.
fondsenwerving

Stel mensen centraal en vertel een verhaal in plaats van een opsomming van feiten

De basis van online fondsenwerving is dus een goede website. In deze blog leggen we je uitgebreid uit hoe je de website van jouw stichting zou kunnen verbeteren. Wij willen je graag helpen om jouw website te verbeteren. Je kunt bij ons een gratis website check aanvragen, waarna wij jou hele website checken op verbeterpunten.

Conclusie

In dit artikel hebben we slechts de basis van fondsenwerving beschreven. Online en offline zijn de mogelijkheden eindeloos om donateurs en sponsoren te bereiken.

Als team van For the Better willen we jou helpen om je online impact als stichting te vergroten. Dit doen we door krachtige websites te leveren, die jij een belangrijke basis vormen voor jouw online fondsenwerving. Vraag helemaal vrijblijvend onze websitecheck aan!

Geschreven door

Wij willen jou helpen!

Ben jij een non-profit en probeer je mee te bouwen aan een betere wereld? Dan bieden wij jou een gratis check en advies aan om erachter te komen hoe jij je website kunt verbeteren. Ons doel? Jouw online impact vergroten.