Over de Ommetje-app
De populaire Ommetje-app laat mensen wandelen in een soort competitievorm. Wanneer je een wandeling hebt gemaakt, ontvang je punten en maak je kans op medailles. Hiermee stijg je op de ranglijst die je met je vrienden, familie of je bedrijf hebt gemaakt. Met de Ommetje-App wordt wandelen dus opeens een spannende challenge: je wilt niet onderaan de ranglijst staan.
‘Een enorm succes, het overvalt ons ook een beetje’
De Ommetje-app werd opgericht door de Hersenstichting in samenwerking met hersenonderzoeker Erik Scherder. Het idee erachter: elke dag een wandeling van 20 minuten is supergezond voor je hersenen. “Kort gezegd werkt het als volgt; doordat je beweegt, gaat je hart sneller pompen en stroomt het bloed beter door je brein. Hierdoor gaan je hersenen beter werken.” Vertelt Andreas Tober van de Hersenstichting.
Het enorme succes voor de Hersenstichting
De app is al sinds de eerste lockdown beschikbaar, maar afgelopen weken is het aantal deelnemers geëxplodeerd. “Vorige week had Ommetje bijna 550.000 gebruikers. Ruim 200.000 daarvan gebruiken de app dagelijks. We kunnen dus echt van een enorm succes spreken, het overvalt ons ook een beetje.” Zo vertelt Andreas van de Hersenstichting. Ommetje wordt op social media veel gedeeld, maar krijgt ook veel aandacht bij media en grote influencers.
Van alle donaties is al 75.000 euro te danken aan de app-gebruikers
De app stimuleert dus een gezondere levensstijl, maar geeft ook aandacht aan de online collecteweek van de Hersenstichting. Die ging deze week van start. Gebruikers van de Ommetje-app worden gevraagd om te doneren of online collectant te worden. Mooi meegenomen: je verdient er extra punten mee om hoger te komen in je poule. Van alle donaties tijdens deze week is op het moment al 75.000 euro te danken aan de app-gebruikers!
De aantrekkingskracht verklaard
Hoe valt die aantrekkingskracht van de app nu te verklaren? En welke lessen kunnen andere stichtingen hieruit trekken? Andreas Tober legt het ons uit.
Inspelen op het juiste moment
Misschien is de huidige lockdown wel de grootste oorzaak van het succes van de app. Doordat mensen thuis zitten en weinig anderen kunnen zien heeft de app een enorme vlucht genomen. Andreas vertelt: “De app was allereerst ontworpen voor het bedrijfsleven, om werknemers te stimuleren een ommetje te lopen tussen het werk door. Tijdens de eerste lockdown besloten we de app open te gooien en gratis te maken voor iedereen.” Dit was een slimme zet van de stichting. Hiermee wisten ze namelijk goed in te spelen op de situatie in het land. Het is een advies wat Andreas mee wil geven: “Het is belangrijk om te kijken hoe je kunt inspelen op het juiste moment.”
‘Mensen hebben heel erg de drang om hoger te komen, want niemand wil natuurlijk onderaan staan’
Het spelelement van de Ommetje-app
Een andere belangrijke factor van succes is het spelelement van de app. “Iedereen wil zo hoog mogelijk in de ranglijsten komen en strijdt tegen elkaar. Niemand wil natuurlijk onderaan staan” vertelt Andreas.
De uitdaging die spelers dus aangaan is slim bedacht door de Hersenstichting. Het geeft spelers een kick om een reeks van een groot aantal wandeldagen vol te houden. Daarnaast is het sociale aspect ontzettend belangrijk voor het succes. Het feit dat je zo’n app met elkaar doet, spreekt aan. Juist in deze coronatijd waarin er zo weinig samen kan.
En dat vormt een mooi voorbeeld voor andere stichtingen: een uitdaging aangaan én iets samen met anderen doen spreekt mensen blijkbaar aan.
Een inspirerend persoon: Erik Scherder
Scherder is een populaire hersenwetenschapper in Nederland. In de app stimuleert hij je om te bewegen en geef hij interessante feitjes. “Hij is echt het boegbeeld voor beweging” vertelt Andreas. “Hij maakt het bewegen lekker praktisch, daar hebben veel mensen wat aan.”
Dat Scherder aan het project meewerkt is natuurlijk ook een reden dat de app aanslaat. Als inspirerend persoon wekt hij veel vertrouwen. Een persoon met zoveel autoriteit kan een campagne dus goed op weg helpen.
‘Mensen willen elkaar gewoon graag op de hoogte houden’
Makkelijk te delen
De laatste succesfactor van de app is hoe gemakkelijk die deelbaar is op social media. Via de app krijg je zelfs extra punten wanneer je voortgang deelt op WhatsApp of Facebook. Maar dat is niet de enige reden dat er veel succesjes worden gedeeld: “Mensen willen elkaar gewoon graag op de hoogte houden. Juist in deze tijd willen zij ook delen wat mogelijk is.”
Het is de laatste tip die Andreas meegeeft: “Wanneer je zo’n app maakt, zorg er dan voor dat die heel makkelijk deelbaar is en dat je mensen stimuleert zoiets samen op te pakken. Het element van tegen elkaar strijden vinden mensen echt leuk, ze willen graag hoger komen.”
De Ommetje-app kun je hier downloaden.
Over ons
Het succes van de Hersenstichting inspireert dus op verschillende gebieden. Het inspelen op het juiste moment, het gebruik van een spelelement, de makkelijke deelbaarheid en de samenwerking met een inspirerend persoon zorgen samen voor een goed recept. We hopen dat je in dit artikel geïnspireerd mocht raken om ook impact te maken. Wij van For The Better helpen jouw stichting graag om je online impact te verbeteren. Vraag een gratis website check aan voor jouw website!