Hoe werkt een donatiemodule?

Een donatiemodule heeft een hele gemakkelijke indeling. De bezoeker kan het gewenste bedrag invoeren én bepalen hoe vaak hij of zij wil doneren. Deze donaties kunnen vervolgens via Ideal worden gerealiseerd, wat voor iedereen toegankelijk is. Gedoe met creditcards komt hierbij dus niet vaak om de hoek kijken, het gemak van Ideal staat hierbij juist op de voorgrond. Naast gemakkelijk via Ideal doneren, bestaat er dus ook de optie om een maandelijks automatische donatie in te stellen. Ook hier kan de bezoeker zelf bepalen hoeveel dat bedrag moet zijn per maand, waardoor hij of zij nooit voor een onnodige verrassing komt te staan. Ook hier is het, net als voor de beheerder, heel overzichtelijk voor de bezoeker. 

iDEAL donatiemodule op website
De donatiemodule, zoals te zien is op het thema HOOP.

Het beheer

Het beheren van een donatiemodule is heel eenvoudig. Als er een donatie heeft plaatsgevonden, dan komt het geld automatisch op de rekening van de beheerder. Hierdoor onstaat er geen gedoe met handmatig overmaken, wat vaak tot ergernis kan leiden. Alles verloopt geheel op de achtergrond en automatisch, zodat je als beheerder nooit om hoeft te kijken naar het proces. Hoe minder je om moet kijken, hoe meer tijd je overhoud voor andere belangrijke zaken. 

Wat levert het op?

Door middel van een donatiemodule die écht je bezoekers prikkelt, weet je zeker dat je als organisatie donaties binnenhaalt. Je bezoekers prikkelen klinkt alleen wat makkelijker dan het in werkelijkheid is, want elke doelgroep wordt op een andere manier geprikkeld. Gelukkig is daar een oplossing voor, namelijk verschillende soorten donatiemodules. Wil je je doelgroep prikkelen door middel van krachtige foto’s, of juist met foto’s en video’s met actie erin voor de jongere doelgroep? Geen probleem, voor elk project is er een gepaste oplossing.

Naast het binnenhalen van donaties, zijn ook naamsbekendheid en vertrouwen aspecten die flink kunnen groeien. Hierbij is het vooral belangrijk om transparant en sociaal te zijn richting je bezoekers. Door je bedrijf echt een gezicht te geven, kan de doelgroep zich eerder in het goede doel vinden. Dit werkt veel beter dan een simpele “Doneer nu!”, aangezien mensen liever samenwerken met mensen, dan met bedrijven. Ga daarom altijd de interactie aan, want vertrouwen leidt tot meer donaties.