Geef extra prioriteit aan de over ons pagina

Voor potentiële donateurs is de ‘over ons’ pagina een belangrijke en veel aangeklikte pagina. Mensen willen zeker weten dat door jou te steunen zij een goede keuze maken. Daarom checken ze of ze ook op persoonlijk niveau het met jouw organisatie kunnen vinden. 

Zorg er dus voor dat deze pagina er goed uitziet met waardevolle en persoonlijke content. Dit kan iemand inspireren om te gaan doneren. Pas er aan de andere kant voor op dat deze pagina niet een onoverzichtelijke verzamelplek wordt van gegevens waar niet iedereen geïnteresseerd in is.

Een jaarverslag of financiële gegevens bijvoorbeeld, die moeten goed vindbaar zijn, maar kunnen ook achter een link in een tekst staan en hoeven niet volledig op deze pagina te belanden.

template stichting en nonprofit
Een voorbeeld van een ‘over ons’ pagina, te vinden via forthebetter.nl/themas

Drie klikken weg

Als jij iets op het internet opzoekt, wil je zo snel mogelijk je antwoord. Je hebt geen geduld. Verrassing: de bezoeker op je website werkt precies hetzelfde als jij. Hij wil snel vinden wat hij zoekt.

Zorg er dus voor dat het belangrijkste wat een bezoeker nodig heeft binnen handbereik ligt. Praktisch: zorg dat de belangrijkste acties binnen maximaal 3 klikken zijn voltooid. Onderzoek laat zien dat je 40% van je bezoekers verliest bij elke klik.

Nieuwsbrief-aanmelding is de makkelijkste actie

Het is ontzettend waardevol als een bezoeker makkelijk gegevens achter kan laten. En jezelf inschrijven voor een nieuwsbrief is één van de makkelijkste acties om je gegevens achter te laten. En voor jou is zo’n inschrijving heel waardevol: het is het begin van een relatie met iemand die interesse toont in jouw werk. Zorg dus dat de call-to-action voor deze actie duidelijk in beeld komt.

TIP: verzin een originele tekst om mensen aan te moedigen om zich in te schrijven. Maak duidelijk wat de voordelen zijn van zo’n nieuwsbrief ontvangen.

template stichting en nonprofit
Een voorbeeld van een aanmelding voor een nieuwsbrief, te vinden via forthebetter.nl/themas

Doe alsof je een nieuwe bezoeker bent

Een frisse blik kan helpen om je website beter in te richten. Probeer je daarom voor te stellen hoe een nieuwe bezoeker je website bekijkt. Belangrijke vragen die je jezelf kunt stellen zijn: Zou je de visie meteen goed begrijpen? Is de navigatiestructuur overzichtelijk en makkelijk te gebruiken? Is het duidelijk welke acties ik kan ondernemen?

Wat misschien nog beter werkt: vraag aan jouw doelgroep zelf, bijvoorbeeld nieuwe donateurs, wat zij van de website vinden.

Maak gebruik van video

Video’s kunnen veel meer dan dat je in woorden of foto’s kunt beschrijven. Met een video wil je mensen niet iets leren, maar een band met ze opbouwen en emotie toevoegen aan jouw verhaal. Volgens een onderzoek doneert 57% van online donateurs na het kijken van een fondsenwerving video. Op social media werken video’s ook altijd goed: ze creëren veel meer interacties dan foto’s of tekst. Tijd om hier wat moeite voor te gaan doen!

En dit kun jij ook, ook al heb je weinig ervaring. Het is belangrijk dat een video professioneel oogt, maar hij hoeft niet super gelikt te zijn. Een video moet vooral persoonlijk zijn.

template stichting en nonprofit
Een voorbeeld van een video op de website, te vinden via forthebetter.nl/themas

Stimuleer een donatie

Help je website bezoekers een handje en maak het doneren lekker makkelijk. Een goede vuistregel is: supporters mogen op elke plek van de website maar 1 klik verwijderd zijn van het donatieformulier. Zorg bijvoorbeeld voor een grote duidelijk doneerknop die op elke pagina eruit springt. Hiermee laat je jouw bezoekers ook nog eens zien dat dit belangrijk is voor jouw organisatie. Zorg op de donatiepagina vervolgens voor zo min mogelijk afleiding en korte teksten. Zo wordt dit proces aantrekkelijk en haken mensen niet halverwege af.

template stichting en nonprofit
Een voorbeeld van een donatiepagina, te vinden via forthebetter.nl/themas

Maak je website mobielvriendelijk

Ten slotte: volgens onderzoek van Google doet 40% van de mensen die onderzoek doen naar stichtingen dat via mobiel. En 25% van de donaties verloopt via mobiel. Belangrijk dus om ervoor te zorgen dat je website er ook goed uitziet op mobiel en daar ook goed en snel werkt.

Conclusie

Zoals je misschien door hebt gaan de meeste tips over hoe je bezoekers makkelijker laat vinden waar ze naar op zoek zijn en tot actie over te gaan. Dit zijn belangrijke middelen voor jou om te groeien als stichting. 

Ben je van plan ze daadwerkelijk in de praktijk te brengen? Dan helpen we je graag. We willen gratis jouw website checken en op basis daarvan advies geven. Klik hier voor meer informatie.