Een sterk visitekaartje

Een website is eigenlijk de belangrijkste plek waar mensen komen voor informatie over jouw organisatie. Je wilt iedereen naar je website kunnen verwijzen: mensen die je al een lange tijd steunen, maar ook potentiële donateurs of mensen die mensen jou tegenkomen op straat of op Google. Zorg er dus voor dat je website professioneel oogt en representatief is voor jouw organisatie.

Wanneer dit niet het geval is, en je website onaantrekkelijk is of slecht te gebruiken is, verlies je het vertrouwen van bezoekers. Een eerste indruk is voor een bezoeker namelijk onbewust best wel belangrijk. Ze zullen minder snel de stap maken om te doneren of jou ondersteunen als organisatie.

Een leuk voorbeeld van een mooi visitekaartje is de website www.jantjebeton.nl. Een hele creatieve en speelse website die goed past bij het karakter en doel van de stichting.

IJzersterke website van Jantje Beton
Bron: jantjebeton.nl

Jouw verhaal vertellen

Een website is de perfecte plek om hét verhaal van jouw stichting te vertellen. Alles komt er samen: jouw missie, visie, het werk wat je doet en andere belangrijke informatie. Bezoekers moeten een goed beeld krijgen van wie jullie zijn. 

Laat jouw website niet een droge opsomming van feiten zijn

Laat jouw website dan ook niet een droge opsomming van feiten zijn. Neem mensen mee in jouw verhaal. Met goede foto’s, video’s en teksten kun je mensen echt inspireren of raken om vervolgens tot actie over te gaan.

Een perfect voorbeeld vind je op adoptalovestory.com. Deze stichting maakt geweldig gebruik van visuele content (foto’s en video’s) en terwijl je de home doorscrolt word je echt meegetrokken in de visie en het verhaal van de stichting. Dit wordt gecombineerd met hele persoonlijke verhalen. Aan het eind voel je je al bijna onderdeel van deze beweging.

IJzersterke website van Adopt A Love Story
Bron: adoptalovestory.com

Je bereik vergroten

Een mooie online aanwezigheid is natuurlijk een grote kans om meer mensen te bereiken met jouw geweldige boodschap. Dit is een efficiënte manier om meer bewustzijn over jouw doel te creëren of meer donateurs te verzamelen. Je breidt je publiek uit en krijgt een grotere naamsbekendheid.

Met gewoon een website bereik je niet zomaar extra mensen

Er is wel een ‘maar’… Met gewoon een website, bereik je niet zomaar extra mensen. Het is belangrijk om actief te investeren in de juiste technieken om jouw vindbaarheid te vergroten. De basis hiervan is om je website technisch op orde te hebben. Dit helpt zoekmachines je beter te vinden. Daarna kun je verder met andere manieren om beter gevonden te worden. Zo kun je investeren in de juiste teksten op je website, waarmee je inspeelt op zoekwoorden die zoekers op Google gebruiken.

Meer donaties

Wanneer je het doel hebt om meer donaties te verkrijgen is een investering in een goede website een slimme keuze. Met je website kun je de drempel om jou te steunen flink verkleinen. Iets wat dit ondersteunt is om het donatieproces op de website zo snel mogelijk te laten verlopen. Als je iemand binnen enkele kliks kunt laten doneren, maak je het diegene lekker makkelijk en zal hij minder snel afhaken.

Daarnaast kun je mensen overhalen om te doneren met mooie content op je website. Dit doe je bijvoorbeeld met inspirerende verhalen, case studies of overtuigende cijfers. Deze laten zien hoe het geld gebruikt wordt. Het is geen gek idee om dit soort content naast of boven je donatieformulier te plaatsen. Zo kun je mensen zelfs tijdens het donatieproces inspireren.

Het is geen gek idee om dit soort content naast of boven je donatieformulier te plaatsen

Een heel sterk voorbeeld is het donatieproces van www.alzheimer-nederland.nl. Bovenin de website zie je een uitspringende gele knop met doneren. Het donatieformulier zelf is gemakkelijk, overzichtelijk en wordt ondersteund door een mooie grote foto en belangrijke cijfers aan de onderkant.

IJzersterke website van Alzheimer Nederland
Bron: Donatiepagina alzheimer-nederland.nl

Interactie met je publiek

Een website stimuleert de interactie die je hebt met jouw volgers. Je kunt sneller direct het contact opzoeken. Zo is je website dé plek waar mensen zich kunnen inschrijven om een nieuwsbrief te ontvangen of om direct contact te leggen met jouw organisatie.

Call-to-actions zijn belangrijk om dit aan te moedigen. Vervolgens heb jij de kans om contact te blijven houden en om mensen eventueel te stimuleren een verdere relatie op te bouwen: een donatie maken of op een andere manier jouw stichting steunen.

Een voorbeeld van een website waarop je echt wordt gestimuleerd om tot actie over te gaan is www.redcross.org.au. De hele website is erop gericht om jou tot actie over te laten gaan en tegelijkertijd blijft het wel overzichtelijk.

IJzersterke website van het Rode Kruis in Australië
Bron: redcross.org.au

Conclusie

Hopelijk heb ik je kunnen laten zien dat een website je veel voordelen kan opleveren. Het mooie is: dit versterkt alleen maar wat je aan offline activiteiten doet. Hoe meer mensen je buiten je website om bereikt, hoe meer ze jouw website zullen opzoeken. En hoe meer mensen jouw (geweldige) website vinden, hoe groter jouw beweging wordt.

Trouwens! Wij helpen je graag je website verbeteren. We bieden een gratis check en advies aan, zodat jij erachter komt hoe jij je website kunt verbeteren. Klik hier voor meer informatie.