In deze blog kijken we naar fondsenwerving in de breedste zin van het woord: alle activiteiten die je al organisatie neemt om geld binnen te halen. Het is belangrijk om als stichting hier genoeg tijd in te steken. Dit is kostbare tijd, dat snappen we, maar wanneer je als stichting niet genoeg geld hebt, kun je je werk niet goed uitvoeren. Daarom: 9 tips om van start te gaan met fondsenwerving online!

Vertel een verhaal

Natuurlijk ga jij niet zomaar geld ophalen. Dit doe je hoogstwaarschijnlijk met een hele goede reden. Laat in je online verhaal duidelijk blijken wat jouw doel is en hoe je dit gaat behalen. Geef daarbij duidelijk aan wat jouw beweegredenen zijn en wat jou raakt. Potentiële donateurs willen weten wat jou drijft, maar willen ook weten wat er precies met het geld gebeurt. Geef hier duidelijkheid in en maak het lekker concreet. Laat het doel tot de verbeelding spreken.

Begin op tijd en neem de tijd

Fondsenwerven online en offline gaat niet zomaar over één nacht ijs. Ruim voordat je een project start, wil je de zekerheid hebben dat je genoeg geld hebt. Begin dus op tijd en zorg voor een goede voorbereiding. Maak bij de start een duidelijk plan en een realistische doelstelling.

Vooral wanneer je grote bedrijven of fondsen wilt aanschrijven, is het belangrijk om vroeg te beginnen. Het proces van aanvraag tot akkoord kunnen vele maanden overheen gaan.

Maak een aantrekkelijke donatiepagina

Wanneer je mensen hebt kunnen overtuigen om een donatie te overwegen, komen ze hopelijk op je donatiepagina terecht. Op deze plek wil je ze stimuleren om daadwerkelijk tot actie over te gaan. Een paar originele ideeën:

Lees meer over hoe je een goede website maakt.

For The Better
‘Maak de pagina persoonlijk door het gebruik van foto’s en verhalen centraal te zetten’

Stimuleer maandelijkse donaties

Eén donatie is natuurlijk geweldig, maar het helpt jouw stichting een stuk meer wanneer iemand besluit om maandelijks te doneren. Probeer dit dan ook overal op je website te stimuleren. En wanneer iemand een eenmalige donatie maakt, vraag dan om een telefoonnummer. Zo kun je diegene altijd later nog contacten met het verzoek om je structureel te steunen.

Online viral effect

Het is in veel gevallen verstandig om social media te gebruiken om aandacht te vragen voor jouw fondsenwerving online. Het lastige: je bereikt niet zomaar veel mensen. Door de algoritmes op Facebook krijgt jouw bericht niet direct een groot publiek. Pas wanneer je bericht bij een klein aantal mensen aanslaat (dus veel likes, reacties en shares krijgt) laat Facebook je bericht aan een veel grotere groep mensen zien.

Het lastige aan social media: je bereikt niet zomaar veel mensen

Hoe behaal je dit effect? Stel jezelf de vraag: hoe gaat mijn bericht voor interactie zorgen? Misschien werkt het volgende in jouw geval wel:

fondsenwerving

Fondsenwerving online gaat om relaties bouwen

Belangrijk om te onthouden: je moet het internet niet zien als een simpele marketing tool om donateurs binnen te slepen. In je communicatie moet het je doel zijn om relaties op te bouwen met mensen. Pas wanneer je van hen het vertrouwen ontvangt, willen ze overwegen om te doneren. Ga maar bij jezelf na: doneer je zomaar aan een organisatie waarvan je niet weet wie de mensen erachter zijn en wat hun verhaal is?

Kracht van herhaling

Soms kan het misschien lijken alsof niemand wil doneren. Je hebt veel mensen gecontact en misschien een bericht op social media geplaatst. Mensen zien het wel, maar lijken niet de stap te willen zetten om te doneren.

De gemiddelde donateur maakt twaalf keer contact met een stichting voordat hij de eerste donatie doet

Het probleem is echter vaak dat mensen wel willen doneren, maar meerder malen moeten herinnerd worden. Wist je dat de gemiddelde donateur twaalf keer met een stichting contact maakt voordat hij de eerste donatie doet? Ze gaan de eerste keer dus echt nog niet tot actie over. Ze denken misschien: dat doe ik volgende week wel. En vervolgens vergeten ze het weer. 

Je kunt daarom mensen prima een handje helpen door meerdere keren jouw project onder de aandacht te brengen. Het beste doe je dat door elke keer nieuwe updates van je project te geven.

Google Ad Grants

Als stichting kun je ook adverteren op Google om donateurs en sponsoren te werven. In principe kost dit geld, tenzij je gebruik maakt van Google Ad Grants. Wanneer je als stichting hiervoor in aanmerking komt, krijg je een maandelijks advertentiebudget van $10.000 van Google. Met een Ad Grants account kun je dus gratis adverteren in de Google zoekresultaten. Dit is super handig, want je bereikt mensen die op zoek zijn naar iets wat te maken heeft met jouw stichting! In deze blog over Google Ad Grants leggen we je precies uit hoe dit werkt.

google ad grants

Laat online en offline met elkaar samenwerken

Ga ook buiten je online netwerk op zoek naar potentiële sponsoren. Ga langs bij je familie, vrienden, kennissen en netwerk. Ook kun je gewoon organisaties, verenigingen of winkels in jouw buurt opzoeken. Wie weet willen ze jou ondersteunen! Als ze financieel niks kunnen betekenen, kun je ze altijd vragen of mensen in hun netwerk jouw fondsenwerving online of offline kunnen ondersteunen.

Zorg hierbij dat online en offline goed op elkaar aansluiten. Wanneer je offline mensen bereikt, zorg dat ze op de juiste plekken online terecht komen. 

Hoe wij jou kunnen helpen

We hopen dat deze blog je heeft geholpen in je online fondsenwerving plannen! Ben je benieuwd of jouw website helemaal in orde is voor jouw fondsenwervingscampagne? For The Better bied je een gratis website check aan, waarbij we checken hoe goed jouw website in elkaar steekt.

For The Better helpt stichtingen hun online impact te vergroten. Dit doen we omdat we blij worden van het werk wat stichtingen doen en graag het verschil wat zij maken, willen vergroten.